Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yapımı süren Malatya çevre yolunda incelemelerde bulundu. Burada şantiye yetkililerden son durum hakkında bilgiler alan Bakan Uraloğlu, daha sonra çalışmalar hakkında bilgiler verdi.
Malatya’nın günümüzde de kara, hava ve demiryolu ulaşım ağlarını buluşturan konumuyla 16 ilin geçiş noktasında olarak bölgenin ekonomik ve sosyal merkezi konumunda olduğunu belirten Uraloğlu, “Karadeniz Limanları ile Kuzey Anadolu şehirlerini güneydeki endüstri merkezlerine ve Akdeniz Limanlarına ulaştıran karayolu güzergâhımızın kesişim noktasında stratejik bir konumda yer almaktadır” dedi.
Bu nedenle Malatya’nın ulaşım ağlarının gelişmesine ayrı bir önem verdiklerini belirten Bakan Uraloğlu, son 22 yılda Malatya’nın ulaşım ve haberleşme altyapısına 76 milyar 302 milyon lira yatırım gerçekleştirildiğini söyledi.
36 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu 464 kilometreye çıkardıklarını ifade eden Uraloğlu, “2002 yılında İlimizde hiç bitümlü sıcak karışımlı yol yokken, 341 kilometre bitümlü sıcak karışımlı yol yaptık. Malatya’yı, Elazığ’a, Diyarbakır’a ve Adıyaman’a bölünmüş yollarla bağladık. Malatya-Gölbaşı Yolundaki, sarp uçurumlarıyla ve buzlanmasıyla sürücülerin korkulu rüyası olan Erkenek Tüneli’ni hizmete aldık. 123 metre uzunluğunda çift köprü ve 660 metre uzunluğunda Kömürhan Köprüsü ve Bağlantı Tünelini inşa ettik. Malatya-Sivas yolundaki Tohma Köprüsü gibi önemli bir karayolu projesini tamamladık” ifadelerine yer verdi.
Malatya Çevre Yolu projesinin yaklaşık 30 milyar lira proje tutarıyla 10 ayrı karayolu projesine de devam edildiğini aktaran Bakan Uraloğlu, “Malatya Çevre Yolu ağır tonajlı taşıt trafiği ve transit geçişlerden dolayı kapasitesinin üzerinde hizmet veren şehir merkezinden geçen mevcut yolda yaşanan trafik yoğunluğunu azaltması bakımından şehrimizin gelişimi ve trafik güvenliği için çok kıymetli proje” dedi.
Malatya Çevreyolunun bölünmüş yol olarak inşa edildiğini ve toplam uzunluğunun 53,5 kilometre olduğunu da belirten Bakan Uraloğlu, şöyle devam etti:
“Projemiz kapsamında 13’ü köprülü kavşak olmak üzere toplam 23 adet köprü de inşa ediyoruz. 26,1 km’lik 1. Etabını 2 Nisan 2022 tarihinde hizmete açtığımız çevre yolumuzda 31,7 kilometrelik kesimi ve 1.561 metre uzunluğunda 14 adet köprüyü tamamladık. Bu yıl içeresinde de 6,5 kilometrelik yolu daha ve 301,5 metre uzunluğunda 3 adet köprüyü tamamlamayı hedefliyoruz. İnşallah önümüzdeki ağustos sonu itibariyle bu 6,5 kilometrelik kesimi de tamamlayarak 12,1 km uzunluğundaki 2. etabı da bitireceğiz. Böylece Battalgazi Kavşağı’na kadar toplam 38,2 km’lik kesimi trafiğe açmış olacağız. Tabi kalan 15,3 kilometrelik kesimler için de en kısa zamanda çalışmaları hızlandıracağız. Yolun tamamının bitirilmesi ile trafiğin pik saatlerinde geçiş süresini 60 dakikadan 25 dakikaya düşüreceğiz. Böylece bu yolumuz ile zamandan 352 milyon lira, akaryakıttan 229 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 631 milyon lira tasarruf edeceğiz.”
Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu da 19 bin 177 ton azaltarak doğanın korunmasına katkı sağlayacaklarını da belirten Bakan Uraloğlu, “Ayrıca, şehrin kuzeyinde bulunan Organize Sanayi Bölgelerine ve yerleşim merkezlerine ulaşımda kolaylaşacak. Ve elbette Malatya’daki turizm faaliyetlerinin gelişmesine katkı sağlayacak ve ticaret faaliyetlerini daha da hareketlendirecektir. Şimdiden hayırlı olsun” şeklinde konuştu.
Balan Uraloğlu, 6 şubat depremleri sonrası yapımları devam eden kalıcı deprem konutlarının olduğu alanlarda da yol ve alt yapı çalışmalarının sürdüğünü ifade ederek, “Depremlerden etkilenen bölgelerde şehirlerimizi eskisinden daha ileriye taşıyabilmek için çalışmalarımıza gayretle devam ediyoruz. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Karayolları Genel Müdürlüğümüz eliyle, Kahramanmaraş, Hatay, Osmaniye, Şanlıurfa, Diyarbakır Ve Malatya Gibi Depremden Etkilenen İllerimizde 15 ayrı kesimde 38 bin konuta erişim sağlayacak toplam 210 km uzunluğunda bağlantı ve imar yolunun yapım çalışmalarını sürdürüyoruz” dedi.
Malatya İkizce’de 11 bin 131 kalıca konutun ulaşımı için 3,8 milyar liralık proje bedeliyle 46,3 km uzunluğunda yol yapımı, altyapı işleri ve farklı seviyeli kavşak yapacaklarını da aktaran Uraloğlu, “Bugün itibarıyla 21 kilometrelik kesimde çalışmalara devam ediyoruz.
5 bin 300 metrelik kesimi tamamladık. Proje bünyesinde bağlantı yolunun devlet yolu ile kesiştiği kesimde farklı seviyeli kavşakta teşkil edeceğiz. Bu kavşak aynı zamanda deprem konutlarının karşısında bulunan Malatya OSB’ye de hizmet edecek. 31 Mayıs 2024 itibariyle yani bu ayın sonunda inşallah 9,3 km’lik kesimi içme suyu, atık su, yağmur suyu ve elektrik gibi altyapı tesisleriyle birlikte bitirmeyi hedefliyoruz” şeklinde konuştu.
Malatya’da ulaşım ağının güçlenmesi için hayata geçirdikleri projelerden de bahseden Bakan Uraloğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“2005 ve 2009 yılları arasında Malatya Havalimanı mevcut terminal binasının hizmet seviyesini daha da arttırması adına aks ilaveleri yaparak mevcut kapasiteyi bir milyon 200 bin yolcu kapasitesine yükseltmiştik. Ama Malatya’da havayolu ulaşımına yönelik yolcu talebinin artması ve yolcu hizmetinde istenilen hizmet kalitesine ulaşılabilmesine yönelik yeni bir terminal binası ve tamamlayıcı yapıların inşasını başlattık. Projemiz tamamlandığında Malatya Havalimanımızın 8 bin 814 metrekare olan iç ve dış hatlar terminal binasının büyüklüğünü 26 bin 765 metrekareye yükselteceğiz. 1 milyon 200 bin olan yolcu kapasitesini de 2.5 milyon yolcuya çıkaracağız. Hiç şüphesiz yeni terminal binası ve diğer tamamlayıcı tesisleri ile Malatya havayolu taşımacılığı ve trafiğinde çok daha önemli bir konum üstlenecektir.
Malatya’nın demiryolu ağlarını geliştiriyoruz. Mevcut konvansiyonel hattın komple bakımını yaptık ve yeniledik. Malatya OSB Yazlak iltisak hattı işini bitirdik. Malatya-Narlı arasının da çift hatlı hale getirilmesi ile birlikte kuzey-güney aksındaki yüklerin demiryolu ile taşınmasında kapasite artışı olacak. Ayrıca burada yeri gelmişken demiryollarıyla ilgili yeni bir gelişmeden de bahsetmek istiyorum. 19 Nisan’da aynı Turistik Doğu Ekspresi gibi Turistik Diyarbakır Ekspresi seferlerini başlattık. Bu trenimiz Ankara-Diyarbakır seferinde Malatya’da 3 saat durarak yolcuların Malatya’yı gezmesine imkan sağlıyor. 180 kişi kapasiteli bu trenimiz 14 Haziran’a kadar her cumartesi sabahı Malatya’ya uğrayacak ve şehrimizin; Turgut Özal Anı Evi Fotoğraf Makinesi Müzesi, Radyo Gramofon Müzesi, ve Buğday Müzesi gibi önemli turistik merkezlerini gezerek ticari faaliyetlerin artmasına vesile olacak.”
Malatya’nın kısıtlı zamanlara sığdırılacak bir şehir olmadığını ifade eden Uraloğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Malatya'nın gelişimi ve büyümesi için çalışmalara hızla devam edeceklerini de sözlerine ekledi.