Vergi İşlemlerinde Yeni Dönem: Yapay Zekâ ile Hızlı ve Hatasız Hizmet
Hazine ve Maliye Bakanlığı, dijital dönüşüm alanındaki adımlarını hız kesmeden sürdürüyor. Gelir İdaresi Başkanlığı'nın (GİB) öncülüğünde yürütülen çalışmalar kapsamında, vergisel işlemlerde artık insan müdahalesine gerek kalmadan yapay zekâ ve robotik süreç otomasyonu devreye giriyor. Bu yenilikle birlikte hem süreçler hızlanıyor hem de bürokrasi azalıyor.
Hazine ve Maliye Bakanlığı, dijital dönüşüm alanındaki adımlarını hız kesmeden sürdürüyor. Gelir İdaresi Başkanlığı’nın (GİB) öncülüğünde yürütülen çalışmalar kapsamında, vergisel işlemlerde artık insan müdahalesine gerek kalmadan yapay zekâ ve robotik süreç otomasyonu devreye giriyor. Bu yenilikle birlikte hem süreçler hızlanıyor hem de bürokrasi azalıyor.
Milyonlarca İşlem Dijitalden Yürütülüyor
Dijital Vergi Dairesi uygulamasıyla, mükellefler artık işlemlerini vergi dairesine gitmeden internet üzerinden gerçekleştirebiliyor. Ödeme, dilekçe, bildirim, beyanname gönderimi gibi birçok işlem elektronik ortamda yapılabiliyor.
2024 yılı verilerine göre, Dijital Vergi Dairesi'ne 362 milyon kez giriş yapıldı. Sistem üzerinden 12 milyon dilekçe ve bildirim ile 111 milyon beyanname elektronik ortamda iletildi. Aynı yıl içinde 17,8 milyar belge dijital olarak düzenlendi. e-Defter ve Defter Beyan Sistemi ile 4 milyon mükellefin yükümlülükleri elektronik ortamda yerine getirildi.
Bürokrasi Azalıyor, İşlemler Hızlanıyor
Vergi dairelerinde yıllardır manuel yürütülen birçok işlem artık elektronik ortama taşınıyor. Tahakkuk, tahsilat, haciz, tebligat ve resmi yazışmalar gibi süreçler dijital altyapı üzerinden yürütülüyor. Bu sayede hem zaman kaybı önleniyor hem de insan hatalarının önüne geçiliyor.
Yılda 100 milyondan fazla kağıt belgeye denk gelen ödeme emri, ihbarname, haciz varakası gibi evraklar da dijitalleşiyor. Ödeme emirleri artık e-belge olarak hazırlanırken, ihbarnameler de yıl içinde elektronik formata geçirilecek.
Yapay Zekâ ile Otomatik Yanıt Dönemi
Dijital Vergi Dairesi, vatandaşların talep ettiği bazı belgeleri otomatik olarak sunuyor. Mükellefiyet durumu yazısı ve borcu olmayanlara yönelik borç durum yazısı gibi belgeler, sistem tarafından saniyeler içinde cevaplandırılıyor.
Bununla birlikte, cezaya itiraz süresi geçen indirim taleplerine ilişkin ek tahakkuk işlemleri ve kesinleşmiş ihbarnamelere dair tahakkuk fişleri de tamamen otomatik olarak düzenleniyor. Artık bu işlemler için personele ihtiyaç duyulmuyor.
Robotik Süreçler Vergi Dairelerinde Devrede
Gelir İdaresi Başkanlığı, vergi dairelerinde manuel yürütülen işlemleri analiz ederek bunları robotik süreç otomasyonu (RPA) ile dijitalleştirmeye başladı. Yeni uygulamayla birlikte, örneğin pişmanlıkla verilen ancak süresinde ödenmeyen beyannamelere yönelik düzenlenmesi gereken düzeltme fişi ve ihbarnameler, insan müdahalesi olmadan sistem tarafından hazırlanıyor. Bu sayede, hem işlemler hızla sonuçlanıyor hem de tahsilat süreçleri daha etkin hale geliyor. Ayrıca, insan kaynaklı hataların en aza indirilmesi hedefleniyor.
"Yapay Zekâ Destekli Hizmetlerle Mükellef Memnuniyeti Artıyor"
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, Gelir İdaresi’nin dijitalleşme vizyonuna vurgu yaptı. Bakan Şimşek, benzer işlem ve süreçlerin otomatikleştirilmesine yönelik çalışmaların sürdüğünü belirtti.
“Vergi uygulamalarına ilişkin tereddüt edilen konularda mükellefler tarafından talep edilen özelgelerin de yapay zekâ ile yanıtlanmasına yönelik projeler geliştiriyoruz,” diyen Şimşek, tüm bu çalışmalarla hizmet kalitesinin yükseltilmesini ve kamu kaynaklarının daha verimli kullanılmasını amaçladıklarını ifade etti.
Hedef: Daha Etkin, Şeffaf ve Hızlı Vergi Sistemi
Dijitalleşme adımları sayesinde vergi sisteminde şeffaflık ve etkinlik artırılırken, mükelleflerin de işlemlerini kolaylıkla ve zaman kaybı yaşamadan yapabilmeleri sağlanıyor. Yeni dönemde yapay zekâ destekli uygulamalarla birlikte, vatandaş odaklı bir vergi yönetimi anlayışı daha da pekişiyor.
İnsana temas eden, vatandaşın işini kolaylaştıran bu yenilikler, Türkiye’nin dijital kamu hizmetlerinde attığı adımların ne denli güçlü olduğunu bir kez daha gösteriyor.
Bakmadan Geçme