Türkiye'de Motosikletlerin Yarısından Fazlası Sigortasız Trafikte
Türkiye Sigorta Birliği (TSB) verilerine göre, 2025 Temmuz ayı itibarıyla ülkede kayıtlı 6 milyon 770 bin motosiklet ve yük motosikleti bulunuyor. Ancak bu araçların yalnızca 2 milyon 417 bini zorunlu trafik sigortasına sahip. Bu rakam, motosikletlerde sigortalılık oranının 5,7 seviyesinde kaldığını gösteriyor. Yani her 10 motosikletten yaklaşık 6'sı sigortasız şekilde trafiğe çıkıyor.
İstanbul’da Sigortalılık Oranı Ülke Ortalamasının Üzerinde
İstanbul’da ise tablo daha olumlu. Kentte kayıtlı 865 bin 600 motosikletten 456 bini sigortalı durumda. Bu da %52,7’lik sigortalılık oranı ile İstanbul’un ülke ortalamasının oldukça üzerinde seyrettiğini ortaya koyuyor.
Mevzuat Değişiyor: Motorlu Bisikletlere Sigorta Geliyor
Karayolları Trafik Kanunu’na göre, 50 cc altı motor hacmine sahip benzinli araçlar ve 4 kilovat gücün altındaki elektrikli araçlar “motorlu bisiklet” sınıfında yer alıyor ve bu araçlar için sigorta zorunluluğu bulunmuyor. Ancak İçişleri Bakanlığı öncülüğünde hazırlanan yeni kanun taslağı, bu araçların da kapsama alınmasını öngörüyor.
Taslak düzenleme, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde komisyon aşamasını geçti. Genel Kurul’da kabul edilmesi halinde, motorlu bisikletler için de trafik sigortası zorunlu hale gelecek.
3 Milyondan Fazla Motosiklet Sigorta Yükümlülüğünü Yerine Getirmiyor
İstanbul Motosikletli Sürücüler Derneği (İMAS) verilerine göre, Türkiye’deki motosikletlerin yaklaşık 1 milyon 200 bini motorlu bisiklet sınıfında yer alıyor. Bu durumda, sigorta zorunluluğu bulunan yaklaşık 5,5 milyon motosikletten 3 milyondan fazlasının sigorta yaptırmadığı belirtiliyor.
Motokurye Sayısındaki Artış Riskleri Büyüttü
İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel, son yıllarda motosiklet sayısındaki hızlı artışa dikkat çekti. 2020 yılında 3,5 milyon olan motosiklet sayısının 2025 itibarıyla 7 milyona yaklaştığını belirten Ertemel, bu artışta Çin menşeli uygun fiyatlı motosikletlerin piyasaya girmesi ve motokurye taşımacılığının yaygınlaşmasının etkili olduğunu söyledi.
Ertemel, “Motosiklet kullanımındaki hızlı artış, özellikle sigortasız araçların trafikte oluşturduğu riskleri büyütüyor. Yeni düzenlemeyle birlikte hem sürücü güvenliği hem de trafik disiplini açısından önemli bir adım atılmış olacak” değerlendirmesinde bulundu.
Bakmadan Geçme