Türkiye'de 5 Yaş Grubunda Okullaşma Oranı OECD Ortalamasını Geçti
Türkiye, okul öncesi eğitimde büyük bir başarıya imza attı. Raporda, 5 yaş grubunda okullaşma oranının yüzde 98'e ulaştığı ve bu oranla OECD ortalamasının yüzde 86 seviyesini geride bıraktığı açıklandı.
Okul Öncesinden Yükseköğretime Kadar Kapsayıcı Eğitim
Raporda yalnızca okul öncesi değil, tüm kademelerde Türkiye’nin eğitime erişim konusunda ilerleme kaydettiği ortaya konuldu. Son 10 yılda 3-5 yaş arası çocukların okullaşma oranı yüzde 28’den yüzde 54’e çıkarak yüzde 26’lık bir artış gösterdi. Bu oran, OECD ülkeleri arasında en yüksek artışlardan biri oldu. 15-19 yaş grubundaki okullaşma oranı ise yüzde 69’dan yüzde 79’a yükseldi. Böylece Türkiye, yüzde 80’lik oranıyla ABD ve İngiltere gibi ülkelerin seviyesine yaklaşmayı başardı.
Yükseköğretimde Terk Oranı En Düşük Ülkelerden Biri
Rapora göre Türkiye, yükseköğretimde okul terk oranı en düşük ülkelerden biri konumunda. Lisans programlarında ilk yıl terk oranı yalnızca yüzde 1 olarak ölçüldü. Bu oran, OECD ortalamasının yüzde 13 seviyesinde olduğu dikkate alındığında oldukça dikkat çekici. Ayrıca lisans öğrencilerinin yüzde 64’ünün süresinde mezun olduğu, yüzde 86’sının ise en geç üç yıl içinde eğitimini tamamladığı vurgulandı. Özellikle STEM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) alanlarında yüzde 81, sağlık alanlarında ise yüzde 94’lük tamamlama oranı ile Türkiye, OECD ortalamalarını geride bıraktı.
Kadınlarda Yüksek Lisans ve Lisans Başarıları
Türkiye, kadın ve erkeklerde lisans tamamlama oranlarında da OECD ortalamalarının üzerinde performans sergiledi. Rapora göre kadınlarda lisans tamamlama oranı yüzde 91’e ulaştı. Bu oran, OECD ortalaması olan yüzde 75’in oldukça üzerinde. Erkeklerde ise yüzde 80’lik oranla OECD’nin yüzde 63 ortalaması geride bırakıldı. Bu tablo, Türkiye’nin yükseköğretimde cinsiyet eşitliği açısından kaydettiği ilerlemeyi gözler önüne seriyor.
Uluslararası Öğrenci Sayısında Artış
Raporda öne çıkan bir diğer detay da Türkiye’nin uluslararası öğrencilere olan cazibesi oldu. 2018’de yüzde 1,7 olan uluslararası öğrenci oranı, 2023’te yüzde 4,3’e yükseldi. Türkiye, bu artışla birlikte yükseköğretimde bölgesel bir cazibe merkezi haline geldi. Özellikle uygun öğrenim koşulları, burs imkanları ve kamu yükseköğretim kurumlarında öğrenim ücreti alınmaması, Türkiye’yi yabancı öğrenciler için cazip hale getirdi.
Eğitime Ayrılan Kamu Kaynakları OECD Ortalamasının Üzerinde
Rapora göre Türkiye, kamu kaynaklarından eğitime ayrılan pay konusunda OECD ortalamasının üzerinde yer aldı. Türkiye’de eğitime ayrılan pay yüzde 10,6 iken, OECD ortalaması yüzde 10,1 olarak ölçüldü. Öğretmen maaşlarında da dikkat çekici bir artış gözlendi. Satın alma gücü paritesine göre öğretmenlerin yıllık brüt başlangıç maaşları OECD ortalamalarının üzerine çıktı. Ayrıca son 10 yılda öğretmen maaşlarının reel olarak en fazla arttığı ülkeler arasında Türkiye ilk sıralarda yer aldı.
Genç Öğretmen Profili ve Ders Yoğunluğu
Türkiye, öğretmen profilinde de OECD ülkeleri arasında farklılık gösteriyor. Ortaokul kademesinde 50 yaş ve üzeri öğretmen oranı yüzde 13 olarak belirlendi. OECD ortalamasının yüzde 38 seviyesinde olduğu düşünüldüğünde, Türkiye’nin genç bir öğretmen kadrosuna sahip olduğu ortaya çıkıyor. İlkokulda ders saatlerinin yüzde 47’si, ortaokulda ise yüzde 30’u dil ve matematiğe ayrıldı. Bu oran, OECD ortalamalarının üzerinde seyrederek Türkiye’nin temel derslere verdiği önemi ortaya koydu.
Kaynak: Zeki Ersin Yıldırım
Bakmadan Geçme