Bakan Uraloğlu: Malatya'ya İki Yeni Hızlı Tren Hattı Geliyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Malatya'yı hızlı tren ağına bağlayacak projeleri açıkladı. Bakanlık, demir yolu yatırımlarını artırarak hem modern ulaşım hem de çevresel sürdürülebilirlik hedeflerini güçlendiriyor.
Hızlı Tren Fabrikası ve Seri Üretim
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Eylül 2026’da tamamlanması planlanan hızlı tren fabrikasıyla milli elektrikli tren ve banliyö setlerinin üretimini hızlandırıyor. Yıl sonuna kadar 10 elektrikli tren ve 8 banliyö setinin hizmete alınması hedefleniyor.
Yatırımların Ekonomiye ve İstihdama Katkısı
Son 23 yılda ulaştırma alanında 300 milyar dolarlık yatırım gerçekleştirildi. Bu yatırımlar yılda ortalama 1 milyondan fazla kişiye istihdam sağladı. 2026 bütçesinde demir yolu yatırımlarının payı yüzde 53’e çıkarılırken, kara yolunun payı yüzde 39 olarak belirlendi. Bu denge, demir yolunun yolcu ve yük taşımacılığındaki payını artırma hedefini ortaya koyuyor.
Malatya’ya Hızlı Tren Hatları
Bakanlık, Malatya’yı hızlı tren ağına bağlayacak iki önemli projeyi gündeme aldı. 224 kilometrelik Sivas-Çetinkaya-Malatya hattı ve 155 kilometrelik Narlı-Malatya hattı planlanıyor. Bu yatırımlar, bölgenin ulaşım altyapısını güçlendirerek Malatya’yı Türkiye’nin hızlı tren ağında önemli bir merkez hâline getirecek.
Afetlere Dayanıklı Altyapı
6 Şubat depremlerinden etkilenen bölgelerde kara yolu ağının yüzde 98’i sağlam kaldı. Hasar gören kısımlar için yaklaşık 98 milyar liralık onarım seferberliği yürütüldü. Deprem sonrası hastanelerin bağlantı yolları tamamlanarak sağlık hizmetlerine erişim kolaylaştırıldı. Giresun’dan İskenderun’a kadar kıyı bölgeleri afete dayanıklı yapılarla güçlendiriliyor.
Demir Yolu Modernizasyonu ve Çevresel Hedefler
Cumhuriyetin mirası demir yolu ağının tamamı elden geçirildi. 7 bin 274 kilometrelik hat elektrikli, 8 bin 46 kilometrelik hat sinyalli hâle getirildi. 2 bin 251 kilometrelik hızlı tren ağı inşa edilerek Türkiye hızlı trenlerle buluşturuldu. Bu yatırımlar, karbon emisyonlarını azaltarak yeşil dönüşüm hedefleriyle uyumlu bir ulaştırma vizyonunu destekliyor.
Trafik Güvenliği ve Akıllı Sistemler
Trafik güvenliğinde önemli ilerlemeler kaydedildi. Kilometre başına can kaybı yüzde 81 oranında azaltıldı. Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi ile kara yolu yolcu taşımacılığı anlık izleniyor. Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezleriyle yollar yönetiliyor. Ayrıca 6,9 milyon motosiklet kullanıcısının güvenliği için motorcu dostu bariyer sistemleri yaygınlaştırılıyor.
Bakmadan Geçme