Yks Ve Lgs Soru Tiplerinde Yeni Dönem 2028 Yılında Başlıyor
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ve Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezi sınavlarda yeni dönem 2028 yılı itibarıyla uygulanmaya başlayacak.
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ve Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezi sınavlarda yeni dönem 2028 yılı itibarıyla uygulanmaya başlayacak. Bu tarihten itibaren adaylara her iki sınavda da yalnızca bilgi ölçen sorular yerine, beceri temelli ve bağlam üzerinden değerlendirme yapan soru tipleri yöneltilecek. Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci, değişimin öğrencilerin gerçek hayat becerilerini daha iyi yansıtmak amacıyla planlandığını belirtti.
Müfredat Takibi ve Kurumsal İzleme Çalışmaları
Yeni müfredat, 2024-2025 eğitim öğretim döneminde okullarda uygulanmaya başlandı. Bakan Yardımcısı Yelkenci, müfredatın uygulanmasıyla eş zamanlı olarak izleme çalışmalarının da başlatıldığını açıkladı. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü ve Din Öğretimi Genel Müdürlüğü'nün iş birliğiyle yürütülen bu izleme çalışmaları, programın dinamik yapısının güncellenmesine ve gerekli düzeltmelerin yapılmasına olanak sağlıyor.
2028 Yılından İtibaren Soru Tipleri Değişecek
Yeni müfredatla eğitime başlayan öğrenciler, 2028 yılında YKS ve LGS sınavlarına girecek. Yelkenci, 'Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında sınavlarda bağlam üzerinden becerileri ölçen sorular kullanılacak. Bu soru tipleri, öğrencilerin bilgiyi nasıl uyguladığını ve problem çözme becerilerini ortaya koyacak,' ifadelerini kullandı. Bakan Yardımcısı ayrıca, sınav sistemi veya geçiş modeli değişikliği yapılmadığını, yalnızca soru modellemesinin beceri odaklı hle getirildiğini belirtti. Öğrenciler, örnek sorular ve deneme sınavları ile EBA ve MEBİ üzerinden sınav modeline hazırlanabilecek.
Öğrenci Görüşleri ve Çalıştaylar
Yeni müfredat uygulamaları kapsamında öğrenci çalıştayları da düzenlendi. Yelkenci, bu çalıştaylarda öğrencilerin ölçme ve değerlendirme süreçleriyle ilgili görüşlerinin alındığını ve uygulamada karşılaşılan zorlukların tespit edildiğini aktardı. Öğretmenlerin ihtiyaçları doğrultusunda gerekli tedbirler alınırken, öğrencilerin sınav sistemine daha hazırlıklı olmaları hedeflendi. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, ilkokul 2., ortaokul 6. ve lise 10. sınıflarda uygulanmaya devam ediyor ve izleme çalışmaları sürüyor.
ÖSYM İş Birliğiyle Soru Modellemesi
Bakan Yardımcısı Yelkenci, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) ile yürütülen iş birliğine de değindi. Beceri temelli soru modellemesinin hazırlanması için ÖSYM ile düzenli temas kurulduğunu belirten Yelkenci, Ekim ve Kasım aylarında yapılan çalıştaylar sonucunda yeni soru tiplerinin oluşturulmaya başlandığını ifade etti. Bu çalışmalar kapsamında çoktan seçmeli sınavlarda, beceri ve bağlam temelli soruların yapılandırılması planlandı.
Uluslararası Sınavlarla Paralellik
Yelkenci ayrıca, uluslararası izleme araştırmaları olan PISA ve TIMSS sınavlarının da beceri temelli ve bağlam üzerinden sorulardan oluştuğunu hatırlattı. Yeni soru modellemesinin, öğrencilerin gerçek yaşam becerilerini ölçmek ve uluslararası standartlarla uyumlu hle getirmek amacıyla geliştirildiğini vurguladı. Bu sayede öğrenciler, sınavlarda yalnızca bilgiye dayalı değil, problem çözme ve analiz yeteneklerini ölçen sorularla karşılaşacak.