YHT Müjdesi: Ankara‑İzmir Arası 3,5 Saatte Tamamlanacak

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara‑İzmir Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının son durumu hakkında önemli açıklamalarda bulundu.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara‑İzmir Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının son durumu hakkında önemli açıklamalarda bulundu. Hattın tamamlanmasıyla beraber hem yolcu hem yük taşımacılığında köklü bir dönüşümün yaşanacağına dikkat çekti.

YHT ile Seyahat Süresi Devri Başlıyor

Bakan Uraloğlu, Ankara‑İzmir arası seyahat süresinin radikal oranda düşeceğini açıkladı. Mevcut durumda demiryoluyla yaklaşık 14 saat, karayoluyla ise 7 saat süren yolculuğun, YHT ile 3,5 saate kadar inmesi planlanıyor. Hattın tamamlanmasıyla birlikte Ankara‑İzmir arası mesafe 824 kilometreden 624 kilometreye inecek; bu da yolculuk süresine doğrudan yansıyacak.

Ayrıca, güzergh üzerindeki kesitlerde de ciddi zaman kazancı yaşanacak. Örneğin Ankara‑Afyon arası 1 saat 40 dakikaya, Ankara‑Uşak arası 2 saat 10 dakikaya ve Ankara‑Manisa arası 2 saat 50 dakikaya inecek.

Hat Yapımında Devasa Altyapı Hamlesi

Yeni YHT hattı yaklaşık 505 kilometrelik bir hat uzunluğu içeriyor. Çalışmalar; 10 istasyon, 49 tünel (40,9 km), 67 viyadük (25,5 km), 81 köprü, 781 menfez, 177 üstgeçit ve 244 altgeçit gibi kapsamlı altyapı ögeleriyle sürdürüyor. Bu yapılaşmanın yanı sıra radye temelli yatay mimari yaklaşımı sayesinde hattın dayanıklılığı ve güvenliği ön planda tutuluyor.

Uraloğlu, Polatlı‑Afyon kesiminde kazı dolgu işlerinde yüzde 90–95, viyadük ve köprü işlerinde de benzer oranlarda ilerleme kaydedildiğini duyurdu. Banaz‑Manisa arasındaki 180 kilometrelik geçiş bölgesinde ise altyapı işlerindeki ilerleme yüzde 77 seviyesinde.

Yıllık 13,3 Milyon Yolcu, 90 Milyon Ton Yük Beklentisi

Projenin ekonomik etkileri de dikkat çekici. Hattın faaliyete geçmesiyle birlikte Bakan Uraloğlu, yıllık yaklaşık 13,3 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasının öngörüldüğünü belirtti. Bu rakamlar, projeyi sadece ulaşım değil aynı zamanda lojistik ve ekonomik bir altyapı yatırımı olarak da konumlandırıyor.

Bölgesel Kalkınma ve Küresel Lojistik Etkileri

Ankara‑İzmir YHT hattı, sadece iki şehir arasında hızlı bir ulaşım sağlamayacak; aynı zamanda güzergh üzerindeki şehirlerin (Afyon, Uşak, Manisa) ekonomik potansiyelini de artıracak. Turizm, sanayi ve tarım gibi sektörlere olumlu katkı sağlayacak hat, özellikle Ege Bölgesi'nin limanları ve organize sanayi bölgeleriyle entegrasyonunu hızlandıracak.

Bununla birlikte Türkiye, Bakü‑Tiflis‑Kars ve Marmaray gibi büyük vizyon projelerle Asya‑Avrupa bağlantılarında lojistik merkez haline geliyor. 'Kalkınma köprüsü' olarak nitelediği Ankara‑İzmir hattı, bu stratejik bütünleşmenin önemli bir parçası.

Yerli Kalkınma Hamlesinin Yeni Adımı

Bakan Uraloğlu, 2002'den bu yana demiryollarına yapılan yatırımları bir devlet politikası olarak sürdürdüklerini vurguladı. Son 23 yılda yapılan 64 milyar dolarlık yatırımla mevcut demiryolu ağını 14 bin kilometreye çıkardıklarını belirten Uraloğlu, bu süreçte yürütülen projelerin ülkenin ulaşım haritasını kökten değiştirdiğini ifade etti.

Ankara‑İzmir YHT Hattı, bu reform sürecinin en sağlam temsilcilerinden biri olarak ortaya çıkarken, ülkenin kalkınma vizyonunu demiryolu rayları üzerinden somutlaştırıyor.

Kaynak: Zeki Ersin Yıldırım

Bakmadan Geçme