Türkiye'nin Dış Ticaretinde Demir Yolu Hamlesi
Türkiye, dış ticaret lojistiğinde demir yollarının payını artırmak üzere yeni yatırımlar ve stratejik projelerle önemli bir atılım gerçekleştiriyor. Son yıllarda ihracatta elde edilen rekorlar, demir yolu taşımacılığıyla daha da ileriye taşınacak.
Türkiye, dış ticaret lojistiğinde demir yollarının payını artırmak üzere yeni yatırımlar ve stratejik projelerle önemli bir atılım gerçekleştiriyor. Son yıllarda ihracatta elde edilen rekorlar, demir yolu taşımacılığıyla daha da ileriye taşınacak.
169 Yıllık Demir Yolu Serüveni
Türkiye'nin demir yolu yolculuğu 1856 yılında İzmir-Aydın hattıyla başladı. Bugün, toplam demir yolu ağı 13 bin 919 kilometreye ulaşmış durumda. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, son 23 yılda demir yollarına 64 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirterek, 2028'de ağın 17 bin 500 kilometreye, 2053'te ise 28 bin 600 kilometreye çıkarılmasının hedeflendiğini açıkladı.
İhracatta Kombine Taşımacılık Dönemi
Demir yolu ile ihracat, sınır kapıları ve liman bağlantıları üzerinden kombine şekilde gerçekleştiriliyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, geçen yıl demir yolu ile 6 milyon 666 bin ton ihracat taşındığını bildirdi. Bu miktarın 2 milyon 104 bin tonu sınır kapılarından, 4 milyon 562 bin tonu ise liman bağlantılı olarak gerçekleşti.
Bakü-Tiflis-Kars Hattı: Stratejik Geçiş Noktası
Türkiye'nin yurt dışına açılan en önemli demir yolu projelerinden biri olan Bakü-Tiflis-Kars Hattı, 2017 yılında işletmeye alındı. Avrupa ile Çin arasında kesintisiz yük taşımacılığı sağlayan hat, yılın ilk 7 ayında 250 bin ton yük taşıdı. Bu hat üzerinden Gürcistan, Azerbaycan, Rusya ve Orta Asya ülkelerine doğrudan erişim sağlanıyor
Zengezur Koridoru ile Yeni Bir Dönem
Türkiye, Orta Koridor'un tamamlayıcı unsuru olan Zengezur Koridoru için çalışmalarını sürdürüyor. Geçtiğimiz hafta temeli atılan Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Hattı, 224 kilometre uzunluğunda olacak ve yılda 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak. Bu hat, Türkiye ile Nahçıvan arasında stratejik bir bağlantı kuracak
Kalkınma Yolu ile Avrupa ve Orta Doğu Birleşiyor
Irak'ın Fav Limanı'ndan başlayarak Türkiye'ye uzanacak Kalkınma Yolu Projesi, demir yolu ve kara yolu bağlantılarıyla Orta Doğu'nun Avrupa'ya erişimini kolaylaştıracak. Türkiye tarafında Ovaköy-Nusaybin hattında 127 kilometrelik demir yolu inşa edilecek. Proje, Süveyş Kanalı'na alternatif olarak daha kısa ve ekonomik bir güzergah sunacak.
Yeni İpek Yolu: Türkiye'nin Jeopolitik Gücü Artıyor
Kalkınma Yolu, 'Yeni İpek Yolu' olarak nitelendirilirken, Türkiye'nin ekonomik ve jeopolitik statüsünü güçlendirecek. Türkiye tarafında toplam 727 kilometre demir yolu, Irak tarafında ise 1200 kilometrelik otoban ve demir yolu hattı planlanıyor.
İhracatta Cumhuriyet Rekoru
Türkiye'nin temmuz sonu itibarıyla yıllıklandırılmış ihracatı 269,5 milyar dolara ulaştı. Bu rakam, Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracat seviyesi olarak kayıtlara geçti. Orta Vadeli Program kapsamında yıl sonu hedefi ise 279,6 milyar dolar olarak belirlendi