Türkiye Demir Yolu Ulaşımında Yeni Döneme Giriyor: 2026'da Hat Uzunluğu 14 Bin 437 Kilometreye Ulaşacak

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin ulaştırma vizyonunda demir yollarının yeniden stratejik öncelik kazandığını açıkladı. Bakan Uraloğlu'nun verdiği bilgilere göre, 2026 yılı itibarıyla Türkiye'nin toplam demir yolu uzunluğu 14 bin 437 kilometreye, hızlı tren hat uzunluğu ise 2 bin 769 kilometreye ulaşacak.

Geleceğin Ulaşım Sistemi: Akıllı, Güvenli ve Çevre Dostu Hatlar

Uraloğlu, demir yollarında yapılan yenileme çalışmalarının artık sadece altyapı yatırımı olmadığını, aynı zamanda dijital dönüşüm ve akıllı ulaşım sistemleriyle desteklenen yüksek teknoloji projeleri haline geldiğini ifade etti.
Yeni dönem yatırımlarında, sinyalizasyon, otomatik kontrol sistemleri ve yapay zek destekli izleme altyapıları ön plana çıkıyor. Bu teknolojiler sayesinde hem güvenlik hem de taşıma verimliliği artırılacak.
Bakan Uraloğlu, 'Limanlarla entegre, akıllı lojistik koridorları inşa ediyoruz. Böylece sanayi bölgelerimizden çıkan ürünler, çok daha düşük maliyetlerle ve kısa sürede dünya pazarlarına ulaşacak.' dedi.
Bu çerçevede yürütülen projelerin yalnızca yük taşımacılığı değil, aynı zamanda yolcu taşımacılığında da konfor ve hız sağlayacağını belirtti.

Yük ve Yolcu Taşımacılığında Yeni Hedefler

Türkiye'nin ulaştırma stratejisinde öncelikli hedeflerden biri, demir yolunun yük ve yolcu taşımacılığındaki payını artırmak. Bakan Uraloğlu, bu kapsamda demir yolu yatırımlarının hız kazandığını belirtti.
2026 yılında yolcu taşımacılığı payının %5,93'e, 2027'de %6,99'a, 2028'de ise %7,6'ya çıkarılmasının planlandığını açıkladı. Aynı dönemde hızlı tren hat uzunluğu 2027'de 4 bin 121 kilometreye, 2028'de ise 5 bin 343 kilometreye ulaşacak.
Bakan, yük taşımacılığında ise sanayi bölgeleri, limanlar ve lojistik merkezlerin demir yolu ağlarına bağlanmasının öncelikli hedef olduğunu belirtti. 'Modlar arası taşımacılığı yaygınlaştırarak lojistik maliyetleri azaltacağız. Bu, ihracatçımızın rekabet gücünü artıracak.' dedi.

Bütçe ve Altyapı Yatırımlarında Rekor Düzeyde Kaynak Ayrıldı

Demir yolları için ayrılan yatırım bütçesinin her yıl artacağını açıklayan Bakan Uraloğlu, 2026 yılında 377 milyar liralık yatırım ödeneği ayrıldığını, bu rakamın 2027'de 432 milyar liraya, 2028'de ise 474 milyar liraya çıkacağını bildirdi.
Bu kaynaklar, yeni hatların yanı sıra mevcut hatların çift hatlı hale getirilmesi, sinyalizasyon oranının artırılması ve bakım-onarım süreçlerinin modernizasyonu için kullanılacak.
Bakan, sinyalli demir yolu hatlarının oranının 2026'da %65'e, 2027'de %71'e, 2028'de ise %76'ya çıkarılmasının hedeflendiğini ifade etti. 'Amacımız, demir yollarında hem güvenliği hem de kapasiteyi dünya standartlarına taşımak.' dedi.

Kent İçi Raylı Sistemlerde de Büyük Genişleme Planı

Demir yolu yatırımlarına paralel olarak kent içi raylı sistemlerde de önemli genişlemeler yapılacak. 2026 yılı sonunda raylı sistem uzunluğunun 487,1 kilometreye, 2027'de 522,1 kilometreye ulaşması hedefleniyor.
Ankara, İstanbul, İzmir ve Mersin gibi büyük şehirlerde yürütülen yeni metro ve banliyö hatları, şehir içi ulaşımı rahatlatırken karayolu trafiğini ve karbon salımını azaltacak.
Bakan Uraloğlu ayrıca, 2025 sonunda 243 olan raylı sistem istasyon sayısının 2026'da 260'a, 2027'de ise 278'e çıkarılacağını açıkladı. 'Kent içi ulaşımda raylı sistem payını artırmak, büyükşehirlerimizin nefes almasını sağlayacak.' ifadelerini kullandı.

Türkiye, 2028'de Avrasya'nın Lojistik Süper Gücü Olacak

Bakan Uraloğlu'nun açıklamalarına göre, 2028 yılına kadar Türkiye'nin demir yolu ağı 17 bin 700 kilometreyi aşacak, bu sayede ülke Avrasya'nın en güçlü kara taşımacılığı koridoru haline gelecek.
Demir yolu hatlarının artmasıyla birlikte Türkiye, Avrupa, Asya ve Orta Doğu arasındaki ticarette ana lojistik merkez konumuna yükselecek.
Bakan Uraloğlu, 'Bu yatırımlar sadece hat inşası değil, Türkiye'nin geleceğine yapılan stratejik bir yatırımdır. Demir yollarımızla ekonomimizi, sanayimizi ve şehirlerimizi geleceğe taşıyoruz.' dedi.

Kaynak: Zeki Ersin Yıldırım

Bakmadan Geçme