Halkalı–İstanbul Havalimanı Metrosu 2026'nın İlk Çeyreğinde Açılıyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Halkalı–İstanbul Havalimanı Metro Hattı'ndaki çalışmaların büyük bir hızla sürdüğünü açıkladı.
Arnavutköy–Halkalı etabında çalışmalar son aşamada
Toplam 31,5 kilometre uzunluğa sahip Halkalı–İstanbul Havalimanı Metro Hattı, 7 istasyondan oluşuyor. Hattın 14 kilometrelik Arnavutköy–İstanbul Havalimanı kesimi geçtiğimiz yıl hizmete alınmıştı. Şu anda 17,5 kilometrelik Arnavutköy–Halkalı etabında tünel ve elektromekanik çalışmalarda sona yaklaşıldı.
Bakan Uraloğlu, tünel kazılarının ve betonarme imalatlarının tamamlandığını, istasyonlarda ise ince işlerin yüzde 97 oranında bittiğini açıkladı. Sinyalizasyon sistemlerinin test aşamasında olduğunu belirten Uraloğlu, 'Sertifikasyon süreci tamamlanır tamamlanmaz hattı hizmete açacağız. Amacımız 2026 yılının ilk çeyreğinde İstanbul halkını bu hatta kavuşturmak,' dedi.
Türkiye'nin ilk yerli sinyalizasyon sistemine sahip metro hattı
Proje kapsamında ilk kez tamamen yerli ve milli imkanlarla geliştirilen sinyalizasyon sistemi kullanılacak. Bakan Uraloğlu, sistemin Türk mühendisler tarafından tasarlanıp test edildiğini, bu teknolojiyle Türkiye'nin metro altyapısında dışa bağımlılığının azaldığını vurguladı.
Sürücüsüz sistemle çalışacak metro araçları da yerli üretim olacak. Araçların yüzde 60'ın üzerinde yerli oranla Ankara'daki tesislerde üretildiğini belirten Uraloğlu, 'Sertifikasyon süreciyle birlikte tüm tren setlerimizi sürücüsüz sisteme geçireceğiz. Bu, Türkiye için bir ilk olacak,' dedi.
Halkalı–Olimpiyatköy istasyonları arasında yapılan test sürüşü sırasında trenin 121 kilometre hıza ulaştığı ve testin tamamen sürücüsüz şekilde gerçekleştirildiği bilgisi paylaşıldı.
Entegrasyonla İstanbul'un ulaşım ağı birleşiyor
Halkalı–İstanbul Havalimanı Metro Hattı, tamamlandığında İstanbul'daki birçok önemli hatla entegre olacak. Hattın Bakırköy–Kayaşehir, Ataköy–Olimpiyatköy, Kabataş–Mecidiyeköy–Mahmutbey–Esenyurt ve Yenikapı–Halkalı metrolarına bağlanmasıyla şehir içi ulaşımda büyük bir kolaylık sağlanacak. Ayrıca hat Marmaray ile de entegre olacak.
Bu entegrasyonlarla birlikte Halkalı–İstanbul Havalimanı arası 30 dakikaya, Halkalı–Gayrettepe 57 dakikaya, Halkalı–Kağıthane 54 dakikaya inecek. Böylece şehir merkezinden havaalanına ulaşım süresi neredeyse yarı yarıya kısalacak.
İstanbul'un ulaşım yükünü yeraltı çözecek
Bakan Uraloğlu, İstanbul'un ulaşım sorununu çözmenin artık yüzeyde mümkün olmadığını, kentin 1000 kilometrenin üzerinde metro hattına ihtiyaç duyduğunu söyledi. Şu anda İstanbul'da toplam 380 kilometre metro hattı bulunduğunu, devam eden projelerin tamamlanmasıyla bu rakamın 407 kilometreye ulaşacağını belirtti.
Bakanlık olarak bugüne kadar İstanbul genelinde 161,8 kilometre raylı sistem hattını hizmete açtıklarını belirten Uraloğlu, 'Devam eden ve planlanan projelerle birlikte ülke genelinde raylı sistem uzunluğumuz 853 kilometreye ulaşacak,' ifadelerini kullandı.
Yeni hatlar da gündemde
Halkalı–İstanbul Havalimanı hattının yanı sıra, Altunizade–Bosna Bulvarı Metro Hattı ve bu hattın Ümraniye Spor Köyü'ne kadar uzatılması projeleri de sürüyor. Bosna Bulvarı'ndan itibaren Yavuztürk, Kazım Karabekir, Topağacı ve Ümraniye Spor Köyü istasyonlarının da devreye alınmasıyla, İstanbul genelinde yapımı devam eden metro uzunluğu 26,5 kilometreye çıkacak.
Bu çalışmalar tamamlandığında, İstanbul'un toplam metro hattı uzunluğu 188 kilometrenin üzerine çıkacak.
Yeni nesil metro teknolojisiyle İstanbul'un geleceği şekilleniyor
Uraloğlu, Halkalı–İstanbul Havalimanı–Gayrettepe metro hattının tamamlanmasıyla İstanbul'un hem ulaşımda hem de çevresel sürdürülebilirlikte önemli bir adım atacağını söyledi. Türkiye'nin en uzun ve tamamen yer altından geçen 69 kilometrelik ring metro hattı, dünya standartlarında modern ulaşım ağı olarak hizmet verecek.
Bakan, 'Bu proje sadece bir ulaşım yatırımı değil, aynı zamanda İstanbul'un geleceğine yapılan büyük bir vizyondur,' diyerek test sürüşü sonrası çalışmalara gece gündüz devam edildiğini vurguladı.
Kaynak: Zeki Ersin Yıldırım