2026 Yol Hamlesi: 30 Bin Kilometreyi Aşacak
2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'ne göre Karayolları Genel Müdürlüğü, gelecek yıl otoyol dahil bölünmüş yol uzunluğunu 30 bin 420 kilometreye, tek yol uzunluğunu ise 16 bin 303 kilometreye ulaştırmayı hedefliyor. Trafik güvenliği, denetimlerin etkinleştirilmesi ve altyapı yatırımları öncelikli başlıklar arasında yer alıyor.
Yol Ağı Genişliyor
Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), 2026 yılında emniyetli ve kesintisiz ulaşım için yol yapım ve yenileme çalışmalarına hız verecek. Otoyol dahil bölünmüş yol uzunluğunun yıl sonunda 30 bin 4 kilometreye ulaşması beklenirken, 2026'da bu rakamın 30 bin 420 kilometreye çıkarılması planlanıyor. Aynı dönemde tek yol uzunluğu da 16 bin 303 kilometreye ulaşacak.
2028'e Kadar Kapsamlı Artış
Planlamaya göre otoyol uzunluğu 2027'de 3 bin 893 kilometreye, 2028'de ise 4 bin 330 kilometreye ulaşacak. Bölünmüş yol uzunluğu 2027'de 30 bin 790 kilometreye, 2028'de 31 bin 250 kilometreye çıkarılacak. Tek yol uzunluğu ise 2027'de 16 bin 618 kilometreye, 2028'de 16 bin 938 kilometreye yükseltilecek.
Trafik Güvenliği ve Denetim Öncelikli
KGM, trafik güvenliğini artırmak amacıyla Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) uygulamalarını yaygınlaştıracak. AUS kapsamındaki kesim uzunluğu 2026'da 80 kilometre, 2027'de 90 kilometre ve 2028'de 100 kilometre artırılacak. Ayrıca kara yolu taşımacılığı denetimleri kapsamında 2026'da 41 milyon, 2027'de 41,5 milyon ve 2028'de 42 milyon aracın ağırlık-boyut kontrolleri yapılacak.
Köprü Restorasyonu ve Altyapı Gelişimi
KGM, tarihi köprülerin restorasyonuna da devam edecek. 2026'da 20, 2027'de 23 ve 2028'de 24 köprünün restorasyonunun tamamlanması hedefleniyor. Bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplamalı yol yenileme çalışmaları kapsamında ise 2026'da 450 kilometre, 2027'de 550 kilometre ve 2028'de 650 kilometrelik yolun onarılması planlanıyor. Devlet ve il yollarında haberleşme altyapısı da güçlendirilecek; bu kapsamda 2026'da 300 kilometre, 2027'de 400 kilometre ve 2028'de 450 kilometrelik altyapı tesis edilecek.
Lojistik Bağlantılar Güçlendirilecek
Yol yapım çalışmalarında ana limanların kara ve demir yolu bağlantılarının kurulması öncelikli hedefler arasında yer alırken, sınır kapılarına ulaşımı sağlayan koridorlarda yatırımların tamamlanması ve ağır taşıt trafiğinin yoğun olduğu kesimlerde bölünmüş yol projelerinin sürdürülmesi planlanıyor.